KOFEIN


Pomáhá nám snížit únavu a zvýšit soustředěnost, proto ho máme všichni tolik rádi. Teď je ideální čas podívat se na kofein podrobněji. Vyvrátíme Vám některé mýty (kofein v těhotenství, předávkování kofeinem) a dozvíte se pozitivní účinky této látky. Kofein je v celém kávovníku, od kořenů, až po listy a plody (zrnka kávy). Obecně kofein obsahuje asi 60 druhů rostlin. Nejznámější jsou rostliny čajovníku, kakaovníky, kolovníky a kávovníky.

 


Přečtěte si Nejdiskutovanější témata


Co je kofein?

Obsah kofeinu v kávě

Káva bez kofeinu

Kofein v těhotenství

Vliv kofeinu na zdraví

 

 


Co je Kofein?


Kofein je alkaloid. Jde o látku rostlinného původu, která má znatelné účinky na organismus. V čisté formě má podobu bílých krystalů rozpustných ve vodě. Chuť má výrazně hořkou. Byl objeven německým chemikem Ferdinandem Rungem v roce 1819.

chemický vzorec kofeinuChemický vzorec kofienu je C8H10N4O2

Pozitivní účinky kofeinu

Kofein začne působit téměř okamžitě, obvykle do 10 minut. Následně působí 2 a více hodin. Po vypití kávy cestuje kofein Vašim krevním oběhem do mozku. V mozku se kofein naváže na látku adenosin, kterou si mozek vytváří v okamžiku únavy nebo před spaním. Díky tomu se adenosin zablokuje a následně se oddálí nástup spánku. Na rozdíl od adenosinu kofein stahuje cévy mozku, což má za následek zvýšenou mozkovou činnost, která aktivuje nadledvinky. Ty začnou produkovat adrenalin, který uvádí organizmus do pohotovostního stavu – prohloubí dýchání, zrychlí srdeční činnost a stáhne cévy na povrchu těla. Tím se zvýší krevní zásobování svalů a následně i krevní tlak. Adrenalin zároveň zrychluje odbourávání cukrů ve svalech, tedy zásobování svalů glukózou. To znamená, že kofein zvyšuje efektivnost tvorby glukózy ze zásobních látek, výrazně tím prodlužuje působení adrenalinu a tedy i aktivity organizmu. Kofein zvyšuje koncentraci dopaminu, nepostradatelného při přenosu nervového vzruchu v mozku, kde vzbuzuje pocit spokojenosti a štěstí.

A to není všechno. Kofein způsobuje také rychlejší a jasnější myšlení i lepší koordinaci pohybů těla. Vlivem jeho účinku dochází v organizmu rovněž k uvolňování kortizolu a adrenalinu do krve. Tělo reaguje zvýšením krevního tlaku a rychlejší srdeční pulzací, zvýšenou sekrecí žaludeční kyseliny, a tedy i celkovým zrychlením metabolizmu.

 

NEGATIVNÍ ÚČINKY KOFEINU

Předávkování kofeinem, to je když si dáte více kofeinu, než na co jste zvyklí. Můžete si způsobit nervozitu, neklid, nebo také nesoustředěnost. Užíváte-li kávu odpoledne a nejste na to stavění, můžete trpět nespavostí. Každý z nás jsme jedineční, a také máme každý jinou citlivost na kofein (je třeba zkoušet, to říkáme pořád). Pokud jste majitelé "genu pomalého metabolizéru“, vylučujete kofein z těla mnohem pomaleji a jste tím pádem vůči němu i mnohem citlivější. Pití kávy je pro Vás proto riskantnější, zejména ve spojení s některými chorobami, jako jsou např. onemocnění srdce. Milujete kávu, ale káva s kofeinem Vám nedělá dobře? Máme pro Vás řešení - Káva bez kofeinu, díky které si vychutnáte chutěmi nabitou kávu a nemusíte se bát nežádoucích účinků zmiňovaného kofeinu.

Zajímavost: Pokud konzumujete kávu často, stimulační vlastnosti kofeinu se projevují v menší míře, než je tomu u občasných konzumentů.

 

Jak snížit kofein v těle

Dejte si banán, pijte vodu, neležte na gauči. Banán obsahuje draslík, který vám zreguluje srdeční tep. K tomu si připočtěte antioxidant v podobě vitamínu C - ten neutralizuje kofein. Když se pořádně napijete vody, stačí třeba jedna sklenice, vaše ledviny začnou filtrovat kofein z těla ven. Fyzická aktivita vám také pomůže. Urychlí metabolizmus a tím vyprchání kofeinu. 

 


Obsah kofeinu v kávě


Obsah kofeinu ve vaší kávě se liší díky tomu, jak si kávu připravujete. Turecká káva (náš český turek) má asi 4x více kofeinu než espresso. Množství kofeinu tedy ovlivníte délkou louhování vaší kávy. Platí tady pravidlo, stejně jako u čaje, že čím déle louhujete, tím více kofeinu bude ve vaši výsledné kávě.

V klasickém šálku filtrované kávy o objemu 180 ml je asi 100 až 200 mg kofeinu. Oproti tomu v espressu o objemu 30 ml je kofeinu 60 - 80 mg. Lékaři doporučovaná denní dávka pro zdravého dospělého člověka je 200 - 400 mg (asi 4 šálky espressa nebo 2 šálky vaší oblíbené filtrované kávy).

Orientační množství kofeinu v různých nápojích:

 Espresso (30 ml)  60 - 80 mg
 Filtrovaná káva arabica(100 ml) 80 - 120 mg
 Filtrovaná káva robusta (100 ml) 120 - 180 mg
 Instantní káva (100 ml)  30 - 100 mg
 Káva bez kofeinu (100 ml)  3 mg
 Černý čaj (100 ml)  20 - 40 mg
 Zelený čaj (100 ml)  15 - 30 mg
 Coca Cola (100 ml)  10 mg
 Kakao (100 ml)
 2 mg

 

Ovlivňuje obsah kofeinu druh kávy?

Ano. Ve světě se pěstují 2 hlavní druhy kávy - arabica a robusta. Rozdíly mezi těmito druhy nebudeme rozebírat tady. Podívame se však, kolik obsahují kofeinu. Káva arabica, která je chuťově atraktivnější, obsahuje 2-3x méně kofeinu než káva robusta. Díky této informaci máme rovnou i odpověď, proč je robusta tak moc hořká.

Kávy druhu arabica obsahují 0,8 až 1,4% kofeinu. Množství kofeinu ovlivňuje často půda, na které kávovníky rostou. Vyšší obsah kofeinu mají například kávy z Hondurasu či Guatemaly.

Kávy druhu robusta obsahují 1,3 až 4% kofeinu. Díky silné hořkosti přidáváme kávu robustu do našich Espresso směsí, abychom dosáhli silné intenzivní kávy. Káva robusta vytváří krémovou hustou pěnu, což je u espressa žádoucí.

 

Smrtelná dávka kofeinu

Pro zdravého dospělého člověka je smrtelná dávka kofeinu 150 mg na 1 kg tělesné váhy. Pro vaši představu, 70 kg vážící člověk by musel vypít 14 000 mg kofeinu a to je 70 hrnků kávy!!! Pozor, museli by jste všechno vypít najednou :-)

Pražení neovlivňuje obsah kofeinu – množství zůstává při každém stupni pražení stejné. Pražení se věnujeme v článku pražení kávy.

degustace uvarene kavy ve french pressu

"Zdravý člověk se nemusí bát pití kávy, měl by si ji dopřát a vychutnat pravidelně, aby se mohla na jeho zdraví podílet prospěšně."

 


Káva bez kofeinu


První extrakce kofeinu z kávových zrn se povedla v roce 1820 opět chemikovi Ferdinandu Rungovi. Od té doby se pouze upravovaly metody, díky kterým se odstaňuje kofein z kávy. Při všech používaných metodách se z kávy odstraní až 97% kofeinu.

Jeden šálek kávy bez kofeinu obsahuje 1 až 5 mg kofeinu - v porovnání s běžnou kávou je to tedy až 100x méně.

Káva bez kofeinu je vhodná pro lidi, kteří trpí různými onemocněními (například onemocnění srdce). Ale také všem, kdo nechtějí pít nápoj s obsahem kofeinu, jelikož kofein je droga (pro miliardy lidí oblíbená a legální droga).

Naše káva bez kofeinu z Kolumbie byla zbavena kofeinu šetrnou metodou Swiss Water® (pro odstranění kofeinu se používá voda). Tato metoda byla patentována až v roce 1979 a je vnímána jako nejšetrnější. Káva bez kofeinu je doporučována třeba kojícím ženám (i když i ony se nemusí kofeinu bát, více níže).

 

kava bez kofeinu ktera vas nezklame jako ty ostatni

 


Kofein v těhotenství


Chceme uklidnit všechny budoucí maminky, které se bojí, že budou muset omezit jejich oblíbenou kávu. Nemusíte se vůbec bát. Četli jsme mnoho studií které prokázují, že pití kávy v těhotenstní v rozumné míře není nijak škodlivé.

Jakto že jsme si tak jistí? Čerpáme z knihy Těhotenství bez strašáků - autorka Emily Oster (v knize se nevěnuje pouze kávě - doporučujeme). Autorka se v knize opírá hlavně o lékařské výzkumy.

Například výzkum z Dánska, kterého se zůčastnilo 1200 těhotných žen, porovnával vliv kofeinu na velikost narozených dětí. Ženy, které pily kávu s kofeinem, měli děti stejné hmotnosti, délky, velikosti hlavy i gestačního věku.

Další studie, ze Švédska, zahrnula skoro 100 000 žen a soustředila se na potraty. Testy opět prokázaly, že 1 až 4 šálky kávy denně nemají vliv na potrat v těhotenství.

Evropský úřad pro ochranu potravin (EFSA) uvadí ve svých vyjádřeních, že pokud nepřesahujeme denní dávku 400 mg kofeinu (těhotné ženy 200 mg), není pro nás kofein zdraví nebezpečný.

Závěr:

Pití kávy během těhotenství v rozumné množství je v pořádku.

Veškeré důkazy podporují, že 1 až 2 šálky denně jsou bezbečné.

cerstva kava z Kolumbie prazena v rodinne prazirne Don Franko

Zajímavost: Kofein přetrvává u těhotných žen až 3x déle než u ostatních dospělých lidí (neznaméná to však že těhotné ženy nemohou pít kávu). Naopak třeba kuřáci kofein vylučují mnohem rychleji.

 


Vliv kofeinu na zdraví


Dlouhá léta se zkoumají účinky kávy na náš organismus po celém světě. Odborníci se předhánějí ve studiích. A stále více se potvrzuje, že pití kávy je zdraví prospěšné. Vědci a lékaři však zároveň upozorňují, že účinky kávy se u každého z nás projevují individuálně. Odborníci se shodují na tom, že za přiměřené pití kávy lze označit denní konzumaci 4 až 6 šálků denně, což by mělo odpovídat přibližně 300 mg kofeinu.

 

"Kofein je pravděpodobně nejrošířenější stimulant na světě, který příznivě podporuje centrální nervovou soustavu a srdeční činnost."

 

Bojíte se, že káva zvyšuje krevní tlak?

Běžné dávky, o kterých jsme psali (2-4 šálky děnně), pro vás nejsou nijak rizikové, ba naopak. Nemusí se bát ani lidé s kardiovaskulárními nemocemi. Lidem, kteří nepijí kávu pravidelně, se může zvýšit krevní tlak, který se však velmi rychle vrací na původní hodnotu, jelikož si naše tělo na něj vybuduje toleranci.

 

Espresso je silnější a účinnější

Účinky kofeinu jsou závislé především na dávce kávy a v ní obsaženém množství kofeinu, ale také na rychlosti, jakou kávu vypijeme. Pocit při pití kávy ovlivňuje i množství použité vody. Stejné množství mleté zrnkové kávy bude chutnat v espressu s malým množstvím vody jako silná káva. Navíc ho vypijeme podstatně rychleji než velký objem překapávané kávy. Proto espresso, zejména vypité rychle a na lačno, bude mít větší účinky než překapávaná káva, vypitá postupně, s mlékem a navíc spolu s jídlem. Přitom množství použité kávy a tedy i kofeinu může být stejné.

 

mléko potlačuje účinky kofeinu

Mléko tlumí účinek kofeinu pouze na sliznici žaludku, proto je káva s mlékem doporučována u onemocnění žaludku. Mléko a ještě více smetana však zpomaluje vyprazdňování žaludku a s ním i rychlost vstřebávání kofeinu. Nástup účinku kofeinu je proto pomalejší, doba působení delší a konzument může mít pocit, že káva s mlékem je svými účinky slabší než samotná černá káva. Stejně ale působí i jídlo konzumované společně s kávou. Nejrychlejší nástup účinku má káva konzumovaná na lačno.

 

Káva se nemá pít na lačno

Kofein povzbuzuje produkci žaludečních šťáv, a tím připravuje trávicí systém na trávení potravy. Je tedy lepší, pokud je káva následována konzumací jídla. Přesto by u zdravého člověka neměla vyvolat zdravotní obtíže. U pacientů se zánětem žaludku nebo vředovou chorobou žaludku je vhodné si kávu odpustit.

 

Zdroje informací

Tip pro Vás: My si děláme kávu v kávovaru z našich Espresso směsí, které jsou silnější (mají vyšší obsah kofeinu) než 100% arabica. Je to díky kvalitní Robustě, kterou také u nás pražíme. Celá směs je tedy velmi intenzivní na chuť a vůni. Sami se o tom přesvědčte.

 

vyrabime espresso smesi z nasi cerstve prazene kavy